16 Mart 2014 Pazar

Şirin Soysal Röpörtajı / Bir Grup Yazar Röportajı

Büyüleyici sesin melankolik sözler ile notalarda buluştuğu noktada geç de olsa 2011 ‘de Bir Şeyler Var albümü ile karşımıza çıkan. Jazz köken müziğin Türkiye’de genç kuşakça da bilinirliğini arttırmış tarzında efsane olmaya aday başarılı bir müzisyen, benim tabirim ile yetenek kelimesinin bedene bürünmüş hali Şirin Soysal yeni albümü Ziyaret ile Röportaj konuğumuz.
Kaan – Merhaba Şirin Hanım. Röportajdan önce sizi tanımayanlar için özetle Şirin Soysal diye başlasak mı acaba? Web kopyası sözcükler yerine sizin ağzınızdan tanımlamak daha güzel olacak sanırım.
Şirin – Gazne ve Şule Soysal’ın kızı, Gence Soysal’ın kardeşi, Vedat Özdemiroğlu’nun sevgilisi, Yoda ve Boza’nın annesi, Bir Şeyler Var ve Ziyaret adlı albümlerin yazarı, şarkıcısı, Allah’ın sevgili kulu.
Kaan – Müzikal kariyere hemen gelmesek mi? Uzun yıllarını çeşitli ülkelerde geçirmiş bir insan Şirin Soysal. Nerelerde yaşadınız, hangi ülke sizde en çok iz bıraktı? Nefret ettiğiniz bir ülke var ise bunun sebebi nedir örneğin faşizm, ırkçılık vs?
Şirin – Türkiye, İsviçre, Avusturya ve İrlanda’da yaşadım. İrlanda’da üniversite okudum. İnsanlarıyla ve mizahıyla beni büyüledi Dublin. Nefret ettiğim ülke de yok, insan da yok. Nefret yapıcı bir duygu değil, tam aksine, enerjini yiyen bir duygu. Bu yüzden şeytan nefretten beslenir. Şeytanı niçin besleyim ki?
Kaan – Müzisyen Şirin Soysal’a gelelim yavaştan. Çok iyi eğitimli, birden çok dil bilen, genel kültürü yüksek bir bayan olarak çok parlak olması muhtemel bir iş hayatı önünüzde iken geç sayılacak bir yaşta 28 yaşında müzik yapmaya karar verdiniz hem de Türkiye’nin çok da alışkın olmadığı bir tarzda. Nereden çıktı bu tutku?
Şirin – Kilitlediğim ve anahtarını kaybettiğim bir odacıktan çıktı… Anahtarı bulamadım, kapıyı kırdım. Bunu yaptığımdan beri özgürüm. Öncesinde özgürlüğün ne olduğunu bilmiyordum, başka başka yerlerde arıyordum onu.
Kaan – Bir şeyler var albümü ile çok hızlı giriş yaptınız. İtiraf etmeliyim yeni bir şeyler ararken karşıma çıktı bir şeyler var albümü. Yabancıyım’ı dinledikten sonra ise tutkunu olacağım bir müzisyen olarak girdi Şirin Soysal hayatıma. Bize biraz bir şeyler var sürecinden bahsedebilir misiniz?
Şirin – Caz standartlarını söylediğim konserler veriyordum. Bir yerden sonra kendi hikayelerimi, kendi melodilerimle anlatmak istedim. Şarkıları yazdım, düzenlemeler için Şevket Akıncı’ya danıştım. Kendisinin yapmak isteyeceği hiç aklıma gelmemişti. Cansun Küçüktürk’le birlikte aranjmanları yazdılar. Müzisyenler seçildi. Bir anda inanılmaz bir ekip oluştu. Ve stüdyoya girdik… İlk albümün kayıt sürecini, Deneyevi’nin huzurlu ortamını hiç unutmayacağım.
Kaan – Şirin Soysal’ın müziği piyasadaki her şeyden o kadar farklı idi ki tanımlanamayan cisim tabirini müziğin içine katmıştı adeta. Aslında içinde birçok alternatif tazın birleşimi olan bir jazz kokteyli idi. Siz tarzınızı bize nasıl anlatmak istersiniz. Müziğinizi bir sınıra sokuyor musunuz?
Şirin – Bu soru için sokmak durumundayım aslına bakarsan. ‘Art-Rock’ tanımını tercih ediyorum, müziğimizde olan tüm türleri içinde barındırıyor bu tanım.
Kaan – Ziyarete gelmeden önce kliplerden bahsetmek istedim biraz. Harika 3 klip çektiniz ama bunların da bence öne çıkanı Karantina klibi oldu. Bu oturaklı müziğe kıpır kıpır bir ruh hali katan pembe elbiseli Alice in wonderland temalı klip kimin fikri idi?
Şirin – Alice değil, Dorothy. Benzerler zaten birbirlerine, ‘In The Beginning’ adlı şarkımda kendimi ikisinin arasına koydum. Yönetmen Gülçin Önel’in fikriydi ‘Oz Büyücüsü’ referansı. Şimdi ikinci albümün kliplerini çalışıyoruz.
Kaan – Dikkat ettim her röportajınızda ailenizden bir konu açılıyor. Ben de aileden gireyim dedim ama farklı olsun anne babadan sormayım da ağabeyiniz Gence Soysal’dan bahsedeyim istedim. Gence bey Microsoft’un Türkiye’deki tepe kadrosundan. Bu nasıl başarılı bir aile fikri geçiyor insanların aklından. Ağabeysizin müziği seçmeniz sürecindeki tavrını / desteğini merak ediyoruz?
Şirin –  Gence uzun yıllar piyano çaldı, üniversitede ‘music minor’ yaptı. Müzik zevki çok geniştir, kulağı çok iyidir. Sık sık konserlerime gelir, çok büyük destekçimdir. Kritiğine güvenirim.
Kaan – Şirin Soysal Müzisyenliğinin dışında ödüllü de bir yönetmen aslında. Ben de bir kısa film tutkunuyum ve en sevdiğim kısa filmler arasında ilk 5’e koyduğum bir film Şampiyon Beşiktaş, Bu kadar başarıya ulaşmış bir filmden sonra neden devamı gelmedi ya da ne zaman devamı gelecek hatta uzun metraj neden olmasın?
Şirin – Anladım ki benim en iyi becerdiğim şey şarkı yazmak ve söylemek. Buna konsantre olmak durumundayım. Sinema üzerine yüksek lisans yaptım fakat kendimi yönetmen olarak görmüyorum. Bu konuyla ilgili deneyimlerim bana çok şey kattı, hayatımdaki rolü müzikle olan ilişkimi güçlendirmekti. Tabii ilerde ne olur bilmiyorum, belki bir şeyler beni yönetmenliğe iter tekrar…
Kaan – Özel hayata da girsek ve Vedat Özdemiroğlu’ndan bahsetsek mi bilemedim? Vedat bey’in hayatınıza kattıkları nelerdir. Yazdığınız şarkı sözlerinde katkısı oluyor mu?
Şirin – Vedat, beni şarkıcı ve besteci olmaya iten kişi. ‘Yaparsın, durma’ diyen kişi. Sanırım bu kadar motivasyonumu yükselten biri olmamıştı hayatımda. Yer yer sözlerimde dokunuşları var, sağolsun. Ben de ‘Bir Şeyler Var’ şarkımda onun adını andım.
Kaan – Tiyatro okuduğunuzu, sinema master’ı yaptığınızı biliyoruz. Bir de müzisyensiniz yani sanatın hemen hemen her dalında varsınız. Sizden siyasi iktidarın sanata bakış açısını, devlet tiyatrolarına uygulanan yaptırımları değerlendirmenizi istesek?
Şirin – Bu tarz uygulamalar moral bozma ve korku yaratma amaçlı. Köşeye sıkıştırmak istiyorlar ki çaresiz, umutsuz ve güçsüz kalalım. Aksini yapmalıyız, karşılarında güçlü durmalıyız. Kim tutabilir bizi? Kıstırıldıkça coşarız, yeraltı sahneleri oluştururuz, iyice büyürüz.
Kaan – Müzik için çok deneysel bir çalışma Zehra Z yi yaptınız Borusan’da sergilediniz. Bu da sizden beklentileri bir nebze daha artırdı. Ziyaret sonrasında benzer bir proje ile karşımıza çıkacak mısınız?
Şirin – Bilmiyorum. Bir müzikal yapma isteğim var. Belki Zehra Z’yi müzikale çeviririm.
Kaan – Bir bar sahnesinde fenomen dizi Behzat Ç. ‘ye konuk oldunuz? Kendi kimliği ile Behzat Ç. ‘ye konuk olan sizden başka pek de kimse olmamıştı aslında. Nereden geldi bu teklif, nasıl bir süreçti ve sizdeki Behzat Ç. ‘nin yerinden bahsedebilir misiniz?
Şirin – Behzat Ç’nin yapımcısı Serdar Akar ve yazarı Mehmet Ercan dostlarımız, onlarla konuşurken ortaya çıkmış bir fikirdi. Takip ettiğim bir dizide yer almak, kendimi orada seyretmek güzeldi.
Kaan – Türkiye’den hangi müzisyenleri yakından takip ediyorsunuz? Ziyaret lansmanın da Ceylan Ertem ve Ülkü Aybala Sunat ile birlikte söylediniz şarkılarınızı böyle ortaklıları daha farklı kişiler ile görmek isteriz. Sizin aklınızda birileri ile ortak konser , video gibi projeler var mı? Kimler ile ortak çalışmalar yapmak istersiniz?
Şirin – Meslektaşlarımın çoğunu yakından takip ediyorum. Ortak proje üzerine pek düşünmedim açıkçası. Yoluma güzel bir proje düşerse hayır demem tabii.
Kaan – Bilmeyenler için Caz Ağacı projesinden bahsedebilir misiniz?
Şirin – Dört senedir cazın önemli isimlerini andığımız geceler yapıyoruz. Bu geceler Garanti Caz Yeşili sponsorluğuyla gerçekleşiyor. ‘Divalar’ ile başladık 2010’da. Bu yılki temamız ‘Trompet Dahileri’ oldu. Türkiye’nin önemli caz müzisyenleriyle sahneye koyduğumuz, gittikçe büyüyen ve güzelleşen bir proje.
Kaan – Benim sesinize çok yakışacağını düşündüğüm bir Bülent Ortaçgil şarkısı var Gece Yalanları, artık Bülent bey ile aynı şirketin müzisyenlerisiniz bir gün Bülent Ortaçgil şarkısı yorumlar mısınız? (Umarım benim sorumdan sonra bu şarkı aklınıza düşmüştür)
Şirin – Daha geçen gün düşündüm, bir Bülent Ortaçgil şarkısı yorumlasam nasıl olur diye…
Kaan – Sizi birçok kişi opera sahnelerinde de görmek istiyor? Sesinizin opera uyumuna çok inanıyoruz ve tiyatro eğitiminiz de cabası bir gün bu da olur mu?
Şirin – Hadi ya? Teşekkür ederim. Fakat operacı olmak, arya söylemek bambaşka bir şey. Genç yaştan itibaren bunun eğitimini almış olmak gerekiyor. Lisedeyken harika bir şan hocam vardı, Mustafa Yurdakul. Operacı olmamı istiyordu. Fakat benim öyle bir hevesim olmadı. Tiyatro eğitimi aldım, sinema okudum… Operacı olsaydım şu anki sesimle ve yorumumla söylüyor olmayacaktım.
Kaan – En bilindik Türk opera sanatçısı Hakan Aysev’dir. Hakan Aysev’in farklı tarzlara eğilimini de bilmeyen yok örneğin Almora ile birlikte yaptığı 1945 albümü gibi. Ben bir Şirin Soysal albümünde konuk sanatçı olarak hayal ederim Hakan Aysev’i bir tanışıklığınız var mı? Böyle bir proje aklınızdan geçer mi?
Şirin – Hakan Aysev annemin arkadaşı, tanışma fırsatım olmuştu. Böyle bir proje hiç geçmedi aklımdan. Ortak bir yanımız var, ikimiz de Mustafa Yurdakul’un öğrencisi olduk.
Kaan – Bir şeyler var’ın üstüne 2 sene geçmişti henüz, yine üst düzey bir albüm Ziyaret ile çıktınız karşımıza. Hem Ziyaretin oluşum sürecinden hem de derleme şarkı almayan her şarkısında kendi emeği olan bir müzisyenin bu üretkenliğinden bahsedebilir misiniz acaba?
Şirin – İlk albümde olduğu gibi şarkıları yazdım, sonra Şevket ve Cansun’la bir araya geldik. Çok yaratıcı bir süreç yaşadık. Her ikisi de ilk albümden daha çok kendinden kattı ‘Ziyaret’e. Üçümüzün de kişiliği vurgulu biçimde yer alıyor albümde. Toplamda yirmidört müzisyen çaldı. Bu kadar yetenekli müzisyenlerle çalıştığım için şanslı ve gururluyum.
Kaan – Siyah Zürafa bence Şirin Soysal’ın içindeki ütopya’yı anlatıyor. Siyah Zürafa’nın hikayesini anlatabilir misiniz bize?
Şirin – Bir rüya görmüştüm. Afrika’dayım ve önümde bir göl var. Gölün içinde siyah bir zürafa, upuzun simsiyah boynu, bana bakıyor. Sonra onun tanrı olduğunu anlıyorum. Anladığım an dalıyor suya, bir bakıyorum alt kısmı bir balinanın kuyruğu gibi, suyu yarıyor ve yok oluyor… Başlangıç noktası buydu şiirin. Attila İlhan’ın Baki’ye Gazel şiirine ithaf, rüya, masal ve Gezi karması bir şarkı. Kısacası bu şarkıda Attila İlhan’ın ruhuna Gezi’yi anlatmaktı amacım.
Kaan – Albümün en dikkat çekici parçası da İyiler hep kazanır bence? Ama ben bunda da Sol gazetesine verdiğiniz röportaja takıldım. Gezi de olduğu gibi iyiler hep kazanır demişsiniz ya da öyle yazılmış. Onlarca yaralı ve 9 kayıp’a rağmen mağdura yatan bir iktidar vardı karşımız da bence kaybedilene kıyasla kazanç az oldu bu süreçte sizden de bir yorum alabilir miyiz?
Şirin – Daha geniş bakıyorum olaylara. Görünürdeki neticeden ziyade bu süreçte insanların içinde gerçekleşen değişim önemli benim için. Acılarımız ve kayıplarımız büyük. Ama acı toplumu uzun vadede geliştirir, olgunlaştırır. Öbür dünyaya uğurladığımız kardeşlerimiz kendilerini bizim için feda ettiler, ben böyle görüyorum. Olumsuzluğa çekilmeye çok meyilliyiz, sosyal medya da bunu fazlasıyla pekiştiriyor. Şükretmeyi ve olumlu olmayı öğrenmeliyiz. Bunu yapmazsak kendimizi bitiririz.
Kaan – Ben Kara Kabare yi farklı bir yere koyuyorum Ziyaret albümünde sizin için en özel şarkı neydi bu albümde?
Şirin – Albümü bir bütün olarak görüyorum…
Kaan – Albümde bu sefer 2 tane de İngilizce şarkı görüyoruz. İn the beginning benim de çok hoşuma gitti. İngilizce şarkılarınızda birine bir klip çekme düşünceniz var mı?
Şirin – A Day in the Afterlife adlı şarkı için bir klip çalışmamız oldu, yakında yayına girecek.
Kaan – Şirin Soysal zaman buldukça blog yazan da bir insan, Takip ettiğiniz bloglar var mı bizim blog çalışmamız www.birgrupyazar.com u nasıl buldunuz?
Şirin – Elinize sağlık!
Kaan – Sizi çok yordum biliyorum ama konser süreçlerinden sormak istiyorum. İstanbul da çok aktif çalışan bir sanatçısınız ama  diğer şehirlerde sizi dinlemek nerede ise imkansız bunda en büyük kabahatlinin Mekanlar olduğunun da farkındayım aslında ama yine de inatla Şirin Soysal ne zaman bol şehir kapsayan bir turne yapacak diye sormak istiyorum? Örneğin Akbank Jazz festivali vs gibi sponsorlu bir turnede her yerde görme imkanımız olacak mı sizi?
Şirin –  Ben de en az sizin kadar istiyorum bunu… Bu sorunuza henüz cevap veremiyorum.
Biraz fazla gevezelik ettim biliyorum Şirin Soysal’a bize değerli zamanında ayırdığı Hem kendinden hem albümlerinde hem siyasetten her konuda bizimle görüşlerini paylaştığı için sonsuz teşekkür ediyoruz. Türkiye de ki Bayan vokal anlayışını 1 level yukarı taşıyan Şirin Soysal’a konser sürecinde ve albüm satışında başarılar diliyoruz.
Bu değerli müzisyenlerimizin müzikal kariyerlerine devam edebilmeleri daha da güzel paylaşımlar ile karşımızda olmaları için orijinal albüm alalım diyerek röpörtajımızı noktalıyorum.
Ziyaret Albümü’nü almak için
Şirin Soysalı’ı sosyal medyada takip etmek için
Linklerini kullanabilirsiniz…..

ps: röportajı buradan okuyabilirsiniz! http://www.birgrupyazar.com/sirin-soysal-roportaji/

|||||

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder